Spółka Trasa Łagiewnicka zakończyła proces konsultacji społecznych zadania pn. „Budowa Trasy Zwierzynieckiej i Pychowickiej (węzeł „Ofiar Katynia” – węzeł „Ruczaj”)”. Wykonawca przekazał Spółce raport zawierający wnioski z przeprowadzonych konsultacji i zgodnie z dyspozycjami Spółki otrzymał polecenie rozpoczęcia opracowywania wariantu wynikowego, który zostanie zaprezentowany do publicznej wiadomości, celem zebrania ewentualnych dodatkowych uwag.
Nasz cel był prosty, lecz ambitny: zaangażować lokalną społeczność i uwzględnić jej potrzeby oraz oczekiwania w tym ważnym dla nas wszystkich projekcie – mówi Mariusz Piątkowski, Prezes Spółki Trasa Łagiewnicka SA.
Na poczet przeprowadzenia konsultacji społecznych, przygotowane zostały warianty przebiegu Tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej. Żaden z nich nie był wariantem preferowanym, natomiast każdy był zgodny z z dokumentami planistycznymi Gminy Miejskiej Kraków oraz z warunkami jakie zostały wydane przez podmioty biorące udział w procesie uzgadniania inwestycji.
Opracowane warianty pokazały możliwości realizacji układu komunikacyjnego Tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej przez co stanowiły materiał wyjściowy, którego głównym celem było zebranie opinii i uwag mieszkańców – podkreśla Krzysztof Migdał Członek Zarządu Spółki.
W ramach konsultacji społecznych, mieszkańcy Krakowa przedstawili wiele uwag i wniosków dotyczących formy oraz sposobu realizacji rozwiązań komunikacyjnych, które ich zdaniem powinny zostać wdrożone. Na podstawie szczegółowej analizy tych wniosków, uwzględniając wytyczne jednostek odpowiedzialnych za opiniowanie oraz uwarunkowania wynikające z przepisów technicznych, wypracowano rekomendacje dla tzw. wariantu wynikowego. Jest ona zgodny z oczekiwaniami mieszkańców i jednocześnie umożliwi realizację układu komunikacyjnego w taki sposób, aby w przyszłości możliwe było odciążenie centrum Krakowa z ruchu samochodowego.
Szczegółowy opis zaprezentowanych wariantów wstępnych wraz z opisem przeprowadzenia procesu konsultacji oraz zebranymi uwagami znalazł się w treści raportu z konsultacji społecznych, dostępnych TUTAJ.
W oparciu o zaproponowaną rekomendację i po jej analizie Spółka poleciła wykonanie rozpoczęcie prac nad opracowaniem wskazanego przez niego wariantu rekomendowanego. Po jego opracowaniu zostanie on zaprezentowany na stronach Spółki, celem zebrania ewentualnych dodatkowych uwag i opinii ze strony mieszkańców.
Główne założenia wariantu rekomendowanego:
Trasa Pychowicka
Jezdnie drogowe pod rzeką Wisłą poprowadzone zostaną w formie tunelu głębokiego drążonego metodą tarczową (TBM);
Odcinki tunelowe zostaną wprowadzone na większą skalę;
Obszar nad tunelami płytkimi oraz rezerwa terenowa pod budowę kanału krakowskiego zostanie przeznaczona do celów rekreacyjnych (na wzór rozwiązań zastosowanych nad Trasą Łagiewnicką);
W rejonach gdzie występują odcinki naziemne (np. łącznice węzłów), w sąsiedztwie zabudowy wielorodzinnej zostaną wykonane nasadzenia zieleni pełniącej funkcje izolacyjne, niezależnie od zastosowania ekranów akustycznych;
Na obecnym etapie odstępuje się od realizacji linii tramwajowej wzdłuż Trasy, z postawieniem rezerwy terenowej pod ewentualną przyszłą realizację. Decyzja o budowie zostanie podjęta w oparciu mające zostać opracowane studium korytarzowe rozwoju sieci tramwajowej na terenie miasta Krakowa.
Linia tramwajowa Salwator – Przegorzały będzie przebiegać obligatoryjnie wzdłuż ul. Księcia Józefa a następnie pod Mostem Zwierzynieckim, wzdłuż wału i dalej do centrum przesiadkowego. W celu poprawy przepustowości odcinka dla komunikacji zbiorowej zastosowane zostaną rozwiązania ograniczające ruch ogólny na odcinku od Salwatora do Mostu Zwierzynieckiego i stworzenie tam przekroju drogowego o ruchu uspokojonym z priorytetem komunikacji zbiorowej. Dodatkowo wprowadza się dodatkowy przystanek tramwajowy w okolicach Mostu Zwierzynieckiego/ul. Wioślarskiej;
Ul. Nowa Księcia Józefa na odcinku od Mostu Zwierzynieckiego do projektowanego Węzła Przegorzały będzie posiadać przekrój 2×2 (jako przedłużenie ul. Zielińskiego), z czego jeden z pasów zostanie przeznaczony pod priorytet komunikacji autobusowej, Na zachód od Węzła, ul. Nowa Księcia Józefa będzie posiadać przekrój analogiczny do dalszego przebiegu istniejącej ul. Księcia Józefa, tak aby zminimalizować zajętość terenu. Droga będzie prowadzona w rezerwie ternu przewidzianej w MPZP,
Węzeł Przegorzały zostanie przesunięty na wschód, aby ograniczyć ingerencję w Rodzinne Ogródki Działkowe. Rozmiar węzła zostanie ograniczony do minimalnych rozmiarów, jednakże przy spełnieniu założeń funkcjonalności i przepustowości;
Zlokalizowane przy Węźle centrum przesiadkowe zostanie ograniczone przestrzennie. Poza pętlą tramwajowo-autobusową, obszar zanjdzie się przestrzeń pod parking wielopoziomowy dla samochodów osobowych i ewentualnie przestrzeń pod zlokalizowanie parkingu dla autokarów. Projektant został zobowiązany do rozważenia zastosowania parkingu zlokalizowanego nad pętlą tramwajową.
Wymienione elementy będą zlokalizowane na obszarze, gdzie nie nastąpi ingerencja w obszary cenne przyrodniczo;
Rezygnuje się proponowanego w wariantach przedstawionych w konsultacjach społecznych, połączenia drogowego ul. Sodowej z ul. Łojasiewicza.
Zapewnione zostanie połączenie ul. Sodowej z ul. Norymberską w miejscu istniejącego łącznika- alei Wojciecha Młynarskiego;
Na całości inwestycji zapewnione zostanie dogodne skomunikowanie przystanków wszystkich środków transportu;
Na całości inwestycji zapewniona zostanie ciągłość rozwiązań dla pieszych oraz rowerzystów.
Trasa Zwierzyniecka
Wydłużone zostaną tunele płytkie, w których przebiegać będą jezdnie drogowe Trasy Zwierzynieckiej. Odcinek tunelowy stanowić będzie ciągłość jako kontynuacja, od północnego wylotu z tunelu głębokiego, w kierunku węzła z ul. Balicką.
Wydłużony zostanie odcinek tunelu płytkiego w kierunku północnym do rejonu Węzła Balickiego.
Utrzymane zostanie przejścia dla pieszych pomiędzy wiaduktem w ciągu ul. Balickiej a ul. Zarzecze.
Obszar nad tunelami płytkimi w rejonie ul. Odlewniczej zostanie zagospodarowany przestrzenią przeznaczoną do celów rekreacyjnych;
W rejonach, gdzie występują odcinki naziemne (np. łącznice węzłów), w sąsiedztwie zabudowy wielorodzinnej zostanie nasadzona zieleń pełniącą funkcje izolacyjną, niezależnie od zastosowania ekranów akustycznych;
Na odcinku Trasy Zwierzynieckiej rezygnuje się z prowadzenia linii tramwajowej. Z uwagi na koszt i brak możliwości wykonania przystanków pośrednich. O budowie linii tramwajowej w tej części maista zdecyduje odrębne opracowanie „Studium wykonalności budowy szybkiego, bezkolizyjnego transportu szynowego w Krakowie”. Zapewniona zostanie możliwość obsługi autobusowej.
Zostanie zaprojektowany układ drogowy w poziomie terenu na odcinku pokrywającym się z istniejącą ul. Armii Krajowej o charakterze lokalnym i tak zawężony na ile pozwalają warunki ruchu.
Na całości inwestycji zapewnione zostanie dogodne skomunikowanie przystanków wszystkich środków transportu;
Na całości inwestycji zapewniona zostanie ciągłość rozwiązań dla pieszych oraz rowerzystów.