Informacja dot. tuneli Trasy Łagiewnickiej

14 lutego 2023 | Aktualności

W związku z doniesieniami medialnym odnoszącymi się do obecnie występujących przesiąków wody przez konstrukcje części tuneli Trasy Łagiewnickiej oraz do uwag z okresu realizacji inwestycji Spółka Trasa Łagiewnicka informuje.

Trasa Łagiewnicka prowadzona jest w zwartej zabudowie mieszkaniowej, a z uwagi na konieczność prowadzenia układu drogowego poniżej cieków wodnych – potok Młynny Kobierzyński, strop niektórych tuneli Trasy Łagiewnickiej zlokalizowany jest na głębokości około 2,5m poniżej zwierciadła istniejących wód gruntowych. Przyjęta do realizacji technologia realizacji robót, zapewniająca bezpieczeństwo sąsiednich nieruchomości, wymagała wykonania odcinków ścian szczelinowych o długości 6 m, których połączenia zaizolowane były gumowymi elementami zalewanym w konstrukcji betonowej ścian szczelinowych. Dodatkowo strop tunelu wykonywany był w formie odrębnej płyty połączonej ze ścianami, dla której izolacje analogicznie jak w przypadku ścian stanowił gumowy element zalewany w konstrukcji betonowej. Zastosowanie powyższej izolacji dopuszcza po wylaniu konstrukcji betonowej i usunięciu gruntu z wnętrza tunelu, występowanie lokalnych przesiąków wody. Są one eliminowane poprzez wykonanie iniekcji (wtłaczanie pod ciśnieniem) z żywic, która po stwardnieniu uszczelniana miejsce, w którym nie jest zapewniona szczelność przez zamontowaną izolacje gumową.


Prezentowane w materiałach medialnych zdjęcia z okresu realizacji wykonane zostały w trakcie realizacji w/w prac i tym samym odzwierciedlały etap realizacji inwestycji, w którym istniejące zawilgocenie ścian było dopuszczalne i wynikało z procesu technologicznego.
W trakcie procesu odbiorowego wszystkie elementy połączeń zapewniały pełną szczelność całości konstrukcji. Co potwierdzone jest stosowną dokumentacją fotograficzną oraz dokumentami odbiorowymi, z udziałem przedstawicieli ZDMK, Trasy Łagiewnickiej, Nadzoru Budowalnego i innych. Tym samym nie było przesłanek ograniczających możliwość odbioru wykonanych robót od wykonawcy.


Niemniej jednak spółka wraz z wykonawcą z uwagi na fakt, że tunel pod potokiem Młynny Kobierzyński stanowi element szczególnie narażony na wystąpienie przesiąków, podjęta decyzje o objęciu go stałym monitoringiem – pod kątem wystąpienia ewentualnych zawilgoceń. Wykonawca zobowiązał się do ich usuwania. Zaznaczyć należy, iż wystąpienie przesiąków w początkowym okresie eksploatacji, przy niekorzystanych warunkach gruntowych jest cechą charakterystyczną obiektów realizowanych w technologii ścian szczelinowych i nie stanowi zagrożenia bezpieczeństwa konstrukcja obiektu. Miejsca występowania przesiąków usuwane są poprzez wysokociśnieniową iniekcję żywic epoksydowych.


W trakcie eksploatacji tuneli, w październiku 2022, a następnie na przełomie listopada i grudnia, stwierdzono występowanie przesiąków wody w miejscach łączeń elementów ścian szczelinowych w szczególności bezpośrednio pod dnem potoku Młynny Kobierzyński. Zagadnienie to było przedmiotem szczegółowych ustaleń pomiędzy Spółką a Wykonawcą. Powyższe jest potwierdzone odpowiednimi dokumentami formalno-prawnymi, w tym protokołami, dokumentacją fotograficzną, oraz pismami kierowanymi przez Spółkę do generalnego wykonawcy robót.
Wykonawca zobowiązał się do niezwłocznego przeprowadzenia adekwatnych dla przyjętej technologii uszczelnień, tj. iniekcji przy użyciu żywic epoksydowych. Niestety, z uwagi na warunki atmosferyczne, które miały miejsce w momencie planowanego rozpoczęcia iniekcji, nie było to możliwe. Minimalna temperatura ośrodka gruntowego, zgodnie z kartą technologiczną dla w/w technologii wynosi minimum 5 stopni Celsjusza. Niestety pomierzona temperatura ośrodka gruntowego utrzymuje się do dzisiaj poniżej tej wartości.

Wykonawca Trasy Łagiewnickiej jest w pełni świadomy konieczności wykonania w/w uszczelnień i niezwłocznie po zaistnieniu warunków umożliwiających ich realizację przystąpi do prac, które obejmować będą iniekcje żywic epoksydowych w miejscach występowania przesiąków,  doszczelnienie przejść infrastruktury teletechnicznej i energetycznej przez konstrukcje tunelu, oraz wymianę okładzin tunelowych, które uległy zawilgoceniu w wyniku przesiąku wody.  Do czasu wykonania w/w prac wykonawca zobowiązany został do bieżącego usuwania skutków przesiąków w szczególności związanych z możliwością oblodzenia ścian, nawierzchni jezdni i kap chodnikowych wewnątrz tunelu. Obecnie prace te są wykonywane.

Secured By miniOrange