Podziemny przystanek tramwajowy

07 grudnia 2021 | Aktualności

W ramach budowy Trasy Łagiewnickiej powstaje torowisko tramwajowe, które umożliwi uruchomienie linii tramwajowych między Kurdwanowem a ul. Zakopiańską. Częściowo będzie ono poprowadzone w tunelu, w którym znajdzie się drugi w Krakowie podziemny przystanek tramwajowy.

Przystanek na Białych Morzach

Przystanek ten został zlokalizowany między sanktuariami Bożego Miłosierdzia i św. Jana Pawła II. Prace konstrukcyjne są już zakończone, a Wykonawca skupia się na wyposażaniu obiektu w niezbędne systemy bezpieczeństwa i obsługi tunelu. W podziemnym przystanku położono już tory tramwajowe. Rozpoczęły się natomiast prace związane z układaniem krawężników peronowych. W ramach prac wykończeniowych wprowadzane są ściany ze spieków niepalnych, które mają zabezpieczać pomieszczenie przed rozpraszaniem się ognia

Z podziemnego przystanku będzie można wyjść lub wyjechać 14-osobowymi windami na teren w sąsiedztwie Mostu Miłosierdzia, skąd jest znacznie bliżej do sanktuariów Bożego Miłosierdzia i św. Jana Pawła II niż z dotychczasowego przystanku tramwajowego przy ulicy Zakopiańskiej 

Budowana w ramach Trasy Łagiewnickiej nowa linia tramwajowa ma mieć długość ok. 1,7 km (podwójnego toru). Na odcinku ok. 700 metrów tramwaje będą przejeżdżać w tunelu między sanktuariami. Na trasie przejazdu tramwaju zaplanowano pięć przystanków: przy ul. Beskidzkiej (w rejonie pętli tramwajowej w Kurdwanowie), przy ul. Witosa, w rejonie ul. Do Sanktuarium Bożego Miłosierdzia, przy kładce łączącej sanktuaria Bożego Miłosierdzia i św. Jana Pawła II (to wspomniany podziemny przystanek, który mają obsługiwać dwie windy o pojemności 14 osób) i przy ul. Zakopiańskiej. 


Budowa linii tramwajowej wzdłuż Trasy Łagiewnickiej jest współfinansowana ze środków Funduszu Spójności Unii Europejskiej z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 w ramach 6 osi priorytetowej „Rozwój niskoemisyjnego transportu zbiorowego w miastach”, Działanie 6.1 „Rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach”. Wartość projektu to 177 894 171,07 PLN zaś kwota dofinansowania z UE to 97 560 000,00 PLN.

Wnętrze przystanku


Budowa tego połączenia tramwajowego przyczyni się do poprawy warunków życia mieszkańców Gminy Miejskiej Kraków, poprzez zwiększenie dostępności komunikacyjnej miasta i skomunikowanie obszaru funkcjonalnego dzielnic południowych (Dzielnicy VIII, IX i XI) z centrum miasta, obszarami zabudowy mieszkaniowej, ośrodkami edukacji, miejscami zabytkowymi i kultu religijnego. Projekt przyczyni się do usprawnienia systemu miejskiej komunikacji zbiorowej na obszarze Gminy Miejskiej Kraków, prowadzącego do wzrostu liczby osób korzystających ze środków transportu publicznego i integrację systemów publicznego transportu zbiorowego w mieście. Budowa nowej infrastruktury tramwajowej wpłynie na poprawę jakości przejazdu komunikacją zbiorową, wzrostu komfortu i bezpieczeństwa podróży pasażerów, zmniejszenia hałasu, zmniejszenia prawdopodobieństwa wystąpienia awarii spowodowanej złym stanem technicznym infrastruktury.

Secured By miniOrange