Poznaj Trasę Łagiewnicką

27 września 2022 | Aktualności

Budowa Trasy Łagiewnickiej była wyzwaniem, którego realizację miasto Kraków planowało od dawna. Dzięki decyzjom podjętym w ostatnich latach przez Władze Miasta, plany te zostały zmienione  w rzeczywistość.

Powstanie Trasy Łagiewnickiej otworzyło dla Krakowa i jego mieszkańców szereg nowych możliwości komunikacyjnych. Nowy, 3,5-kilometrowy odcinek drogi pozwala dziś na swobodny przejazd pomiędzy południowymi dzielnicami miasta, z pominięciem wąskich, osiedlowych ulic. Tworzące arterię tunele zostały zaprojektowane tak, by nie dzieliły miasta na dwie części, ale integrowały nową trasę z istniejącą już infrastrukturą, poprawiając płynność ruchu pojazdów.

Trasa Łagiewnicka planowana była od początku jako część Trzeciej Obwodnicy Krakowa. Rozwiązania komunikacyjnego, które pozwoli odciążyć centrum miasta.

Trasa Łagiewnicka jest inwestycją wyjątkową pod wieloma względami. Jednym z ciekawszych elementów jej realizacji był nowatorski model prowadzenia i finansowania inwestycji – z wykorzystaniem spółki celowej.

Głos mieszkańców, w przypadku Trasy Łagiewnickiej nigdy nie był ignorowany. Lata rozmów z mieszkańcami przyniosły wiele rozstrzygnięć dotyczących przebiegu Trasy czy realizacji odcinków tunelowych. Już w trakcie ostatniej fazy projektowania, mieszkańcy mieli pełen dostęp do pracowników Spółki, tak by mogli na bieżąco zgłaszać swoje uwagi i spostrzeżenia.

Realizując inwestycję, czy to na etapie projektowania, czy też realizacji, zarówno Wykonawca, jak i nadzorujący realizację pracownicy Spółki Trasa Łagiewnicka SA mieli świadomość, że realizowany jest fragment większej całości – której realizacja rozłożona jest na lata.

Część tej całości, czyli Centrum, z którego zarządzana będzie cała trzecia obwodnica jest już gotowe.

Podczas budowy Spółka mierzyła się z wieloma wyzwaniami inżynieryjnymi. Teraz stoi przed nią wyzwania w postaci przygotowania projektu tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej.

Jeśli budowa Trasy Łagiewnickiej była pierwszym krokiem do budowy Trzeciej Obwodnicy Krakowa, to zaplanowane na październik i listopad konsultacje społeczne koncepcji budowy Tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej należy uznać za krok drugi.  

Bez alternatywnego obejścia drogowego krakowskiego śródmieścia, niemożliwe stanie się dalsze ograniczanie ruchu samochodowego np. na Alejach Trzech Wieszczów, które dziś po zachodniej części miasta są jedyną wydolną arterią drogową. Choć Kraków od lat stara się przyciągnąć, jak największą liczbę osób do komunikacji zbiorowej, jasne jest, że nigdy nie uda się w stu proc. wykluczyć samochody jako środka transportu. Nikt w mieście nie ma zresztą takiego zamiaru. Dzięki Trasie Łagiewnickiej i jej dalszym odcinkom istnieje szansa na znaczne zmniejszenie ruchu ulicznego w ścisłym centrum. To jednocześnie pociągnie za sobą zmniejszenie ulicznego hałasu, zmniejszenie poziomu zanieczyszczeń wzbijanych z jezdni, a co za tym idzie podniesienie komfortu życia w najbardziej dziś zatłoczonej komunikacyjnie części miasta.

Secured By miniOrange