Ulica Zakopiańska zmienia oblicze

26 marca 2021 | Aktualności

Trwa budowa Trasy Łagiewnickiej, która lepiej skomunikuje południową część miasta. Kluczową rolę dla sprawniejszych podróży odegra powstający w ramach inwestycji węzeł drogowy i tramwajowy na ul. Zakopiańskiej.

Dwupoziomowy węzeł komunikacyjny, który powiąże powstającą Trasę Łagiewnicką z ul. Zakopiańską to jeden z istotniejszych elementów trwającej inwestycji. Dzięki sprzyjającej pogodzie budowa tunelu drogowego oraz linii tramwajowej prowadzącej w stronę Kurdwanowa przyspieszyła. To wiadomość ważna nie tylko dla kierowców, ale także pieszych i rowerzystów, bo nowe skrzyżowanie pozwoli na lepsze kształtowanie połączeń, niezależnie od środka komunikacji.

Jak mówi Krzysztof Migdał, Inżynier Kontraktu ze spółki Trasa Łagiewnicka SA zmieni się m.in. sposób prowadzenia ruchu pieszego przez ul. Zakopiańską. – Podczas realizacji Trasy Łagiewnickiej skorygowano istniejące przejście podziemne, lokalizując je w sąsiedztwie nowego koryta rzeki Wilgi, w ciągu projektowanych chodników i ścieżek rowerowych. Piesi i rowerzyści będą mogli poruszać się po części tarczy skrzyżowania, bez konieczności korzystania z przejścia podziemnego. Wprowadzono także przejście dla pieszych przez ul. Zakopiańską przy skrzyżowaniu z ul. S. Faustyny, zwiększając tym samym dostępność zlokalizowanego w tym rejonie przystanku tramwajowego – wyjaśnia Migdał. Dodatkowe przejście wyznaczone zostało także nad nowym tunelem drogowym. Nie zapomniano także o rowerzystach. – Przebudowa w rejonie węzła zakłada prowadzenie ruchu rowerowego wzdłuż ul. Zakopiańskiej i powiązanie go z przejściem pod ulicą i pod linią kolejową – podkreśla Migdał.

Skrzyżowanie Trasy Łagiewnickiej z ul. Zakopiańską ma usprawnić nie tylko ruchu samochodowy, ale przede wszystkim umożliwić kursowanie tramwajów od Łagiewnik w kierunku Broku Falęckiego i Kurdwanowa. W ramach inwestycji wyremontowano 600 m istniejącego torowiska, wykonano rozjazdy tramwajowe oraz nowe perony, na których zlokalizowano przystanki tramwajowe. Zadanie było wymagające, bo przez cały okres trwania prac utrzymano kursowanie tramwajów pomiędzy pętlą Łagiewniki a Borkiem Falęckim. Po zakończeniu inwestycji zmieni się lokalizacja przystanków tramwajowych. – Przystanek, który prowadzi do miasta pozostanie naprzeciwko stacji kolejowej, ale ten, który prowadzi w kierunku pętli w Borku Fałęckim zostanie przeniesiony na drugą stronę skrzyżowania, w sąsiedztwo Instytutu Odlewnictwa.

Dla pasażerów poruszających się w kierunku Kurdwanowa wykonany zostanie trzeci przystanek przy wylocie z ul. Zakopiańskiej w kierunku Białych Mórz – wylicza Migdał. Trasa Łagiewnicka będzie przyjazna dla prowadzenia komunikacji autobusowej. W tunelach będzie możliwość wytyczenia buspasów, a na każdym wylocie powstanie przystanek autobusowy z zatoką. – Dzięki temu możliwe będzie uruchamianie komunikacji zastępczej lub tworzenie nowych połączeń autobusowych – zaznacza Inżynier Kontraktu.

zarówno przebudowa ul. Zakopiańskiej jak i remont torowiska są powiązane nie tylko z budową samej Trasy Łagiewnickiej, ale powstającej w jej ramach nowej linii tramwajowej. Kraków otrzymał dofinansowanie dla projektu pn. „Budowa linii tramwajowej wzdłuż Trasy Łagiewnickiej” z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w ramach Działania 6.1 „Rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach”. Wysokość dofinansowania UE na realizację linii tramwajowej wynosi 97,56 mln zł. Prace zakończą się w grudniu 2021 roku.

Secured By miniOrange